Valmis Rail Balticu projekti Eesti osa riskianalüüs

Triniti

Äsja Ernst & Young Baltic ja TRINITI advokaadibüroo koostöös valminud Rail Balticu projekti Eesti osa planeerimis- ja ehitusfaasi riskianalüüsis kaardistati rahvusvahelise suurprojektiga kaasnevad riskid. Valminud analüüs on sisendiks projekti riskijuhtimise süsteemi loomisele.

„Projekti riskianalüüs ning sellest tuleneva riskijuhtimise süsteemi loomine, on Rail Balticu sarnaste suurte ja keerukate projektide juhtimise lahutamatu osa. See on hädavajalik meetod, et mistahes olukorrad ei tabaks meid ootamatult ja me oskaks nende võimalikku mõju vajadusel leevendada,“ ütles Rail Baltic Estonia juht Indrek Orav.

Riskianalüüsi läbiviimist koordineerinud Ernst & Young Baltic esindaja Siim Abeni sõnul juhiti muuhulgas tähelepanu Rail Balticu arendusprojekti finantseerimisega, projektijuhtimisega ja hangetega seotud riskidele, mille realiseerumine avaldaks projektile negatiivset mõju. Seejuures hinnati riskide mõju neljas kategoorias – raha, aeg, kvaliteet ja maine.

TRINITI poolt osalesid riskianalüüsi teostamises advokaadid Tõnis Tamme ning Sandor Elias. Vandeadvokaadi ja büroo partneri Tõnis Tamme sõnul oli Rail Balticu Eesti osa riskianalüüs suurepäraseks võimaluseks jätkata büroo transpordi- ning taristualaste õigusteadmiste ja -kogemuste rakendamist Baltikumi läbi aegade suurimas infrastruktuuriprojektis.

Üks osa Rail Balticu projekti riske on seotud stsenaariumiga, kus Euroopa Liidu poolne rahastamine peaks mingil põhjusel võrreldes seni planeeritud mahuga vähenema. Teine olulisem riskivaldkond, millele analüüs muuhulgas osutab, on tõrgete tekkimine projekti rahvusvahelises koostöös, mis võib takistada infovahetust, otsustusprotsesside toimimist ja mõjutada projekti elluviimist.

Projekti riskide juhtimine seisneb riskide jooksvas jälgimises, regulaarses ümberhindamises ja riskide eskaleerumisel projekti juhtorganite informeerimises.

Riskianalüüs käsitleb ka võimalikke riske, mis on seotud laiemalt projekti juhtimisega, võttes arvesse, et projekti on kaasatud mitmeid erinevaid asutusi ja organisatsioone – Rail Baltic Estonia OÜ, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, Tehnilise Järelevalveamet, Maa-amet, samuti maavalitsused. Lisaks on riskidena välja toodud hankestrateegia või üksikute oluliste hangete ebaõnnestumine, mis võib mõjutada projekti maksumust ning ajakavas püsimist.

Riskianalüüsi kokkuvõte on leitav SIIT